سانتریفیوژهای صوتی

احمد ابراهیمی

aebrs@yahoo.com


 
مقدمه :

امواج صوتی از ویژگی های و خواص خاصی برخوردار می باشد که لازم است به آن توجه ویژه معطوف داشته و از آنها غافل نشد.

از سوی دیگر در فراوری اورانیم جهت تولید سوخت هسته ای، یکی از مراحل کار تغلیظ و افزایش درصد خلوص ماده رادیواکتیو می باشد. برای این منظور از سانتریفیوژها که نوعی سیستمهای گریز از مرکز مکانیکی می باشند استفاده شده است. برای افزایش سرعت تولید و افزایش بهره وری ، همواره تلاش می شود تا سرعت این دستگاهها در حد اگثر ممکن باشد. اما به لحاظ فنی افزایش سرعت تابع محدودیت بوده و مرز مشخصی دارد. هر نوع فرسایش ، خرابی و غیره در اینگونه دستگاهها یا هر مسئله دیگری که سبب شود تا موازنه ( بالانس ) این سیستمها بر هم خورد، می تواند سبب حادثه گردد. لذا هر نوع بهینه سازی در این سیستمها می تواند مورد توجه قرار گیرد.

آیا می توان در یک سانتریفیوژ از امواج صوتی استفاده نمود:

ایده استفاده از امواج صوتی بعنوان منبع تولید دوران در یک محفظه می تواند بنظر جذاب باشد. اگر ما بتوانیم با استفاده از صوت یکی از دو روش زیر را پیاده سازی کنیم، می توان به نوعی سیستم گریز از مرکز صوتی دست پیدا نمود:

روش القاء صوتی :

اگر به موتورهای الکتریکی دقت کرده باشید روتور تنها دارای جرم بوده و استاتور نیز یک سیم پیچ ثابت می باشد. به عبارت دیگر استاتور تنها یک حوزه یا به عبارت عامیانه یک گردباد مغناطیسی ایجاد نموده که اگر چه هیچ تماسی با روتور یا همان هسته آزاد وسط موتور ندارد اما در حقیقت سبب می شود تا روتور به دوران در آید.

در نتیجه می توان چنین تصور نمود که اگر سیستمی داشته باشیم تا بتواند گردبادی از انرژی صوتی ایحاد نموده و همین گردباد صوتی سبب شود تا توده مواد درون مخزن به حرکت دورانی در آمده و شروع به چرخش نماید نیروی گریز از مرکز لازم بوجود آمده و سازندگان به هدف خود رسیده اند.

روش انتقال انرژی:

در این روش هدف آنست که هر ذره از ماده را بتوان با استفاده از انرژی صوت به حرکت در آورد. در واقع با تنظیم زاویه ای که صوت تولید می شود تلاش می شود تا هر ذره از ماده را توسط یک "سلول متحرک ساز" به حرکت در آورد. وقتی ذره هدف در زاویه مورد نظر سلول حرکت داده شد، سلول مجاور آن وظیفه خواهد داشت تا انرژی دیگری به ذره وارد نموده و آنرا در مسیر مورد نیاز به ادامه حرکت وادار نماید.

نتیجه :

شاید دو روش فوق بنظر چندان با هم متفاوت نباشند اما بدون شک نوع نگرش این دو روش متفاوت بوده و طراحی صنعتی لازم برای هرکدام نیز تفاوتهای فاحشی خواهند داشت.

بدون شک امواج صوتی در آینده زندگی بشر نقش موثر و موثر تری ایفا خواهند نمود. و ما باید تلاش کنیم تا هر چه بیشتر از خواص این امواج جادوئی بهره ببریم.منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات شما هشتیم.


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا